Od jesene 2002 slovenské stredoškolské matematické semináre
SKMS
a
BKMS spolu so skupinou vedúcich
STROMu
pôsobiacich v Bratislave spájájú svoje úsilie a púšťajú sa do organizovania jedného
- veríme lepšieho - seminára
KMS.
Tento seminár bude organizovaný z Bratislavy tými istými ľuďmi, ktorí doteraz
organizovali doterajšie semináre. Bude mať dve kategórie, ALFA a BETA, pre začínajúcich
a pokročilých riešiteľov, ktorých forma bude v princípe rovnaká ako doterajšia
forma seminárov. Veríme, že vytvorením kategórie
ALFA sa nám podarí sprístupniť
seminár aj pre tých, pre ktorých boli doterajšie úlohy príliš nárocné, málo zaujímavé,
alebo prípadne vidina sústredenia príliš nereálna. Vytvorenie kategórie
BETA
môže poskytnúť skúsenejším riešiteľom primeranejšie a zaujímavejšie úlohy ako
doteraz, a zároveň im môže pomôcť zo všeobecného motivačného hľadiska.
Veríme, že sa nám podarí nadviazať na to najlepšie, čo semináre v súčasnosti majú
a že sa spojením vytvorí niečo ešte lepšie, najmä pre riešiteľov. Tak ako vy,
aj my si uvedomujeme nostalgiu, ktorá túto zmenu sprevádza, je však dôležité porozumieť,
že nejde o zánik doterajších seminárov a vytvorenie nového, ale o spojenie doterajších
seminárov do jedného silnejšieho, viac prisposôbeného súčasnej dobe úpadku spoločenského
záujmu o vzdelávanie.
...ako svojho času napísal jeden bývalý vedúci STROMu,
bol by rád, keby zo STROMu vyrástol velký LES. On to myslel síce trochu
inak (chcel len všetky matematické sútaže zastrešit), no do istej miery
sa táto idea môže naplnit. Z viacerých stromov totiž naozaj môže vyrást
velký LES - Lepší a Ekonomickejší Seminár!....
LEPŠÍ SEMINÁR
Pozrime sa na situáciu z pohladu riešitela.
Špičkoví riešitelia
Doteraz mali na výber tri semináre, ktoré boli v podstate rovnaké: podobné
témy úloh, podobná náročnost. Namiesto toho aby sa snažili poriadne riešit
jeden seminár, ludia riešili len lahké príklady z každého z nich a zvyšok
sa bud odflákol, alebo neriešil vôbec. Kde by ti ludia zobrali pri všetkých
tých povinnostiach a záujmoch, ktoré majú, čas na to, aby stihli riešit
tolko seminárov, a najmä trávili s príkladmi tažšieho razenia viac času.
Výsledkom je, že napríklad na Medzinárodné matematické olympiády čoraz
častejšie cestujú študenti, ktorí nedosiahnu viac ako jednociferné skóre.
V minulosti sa u nas skóre pod 20 bodov považovalo za pomerne velké
sklamanie. Náročnost úloh má pritom skôr klesajúcu tendenciu. Dá sa
preto skonštatovat, že semináre dnes nevychovávajú špičkových riešitelov.
Na porovnanie seminár KSP - so špeciálnou kategóriou pre skúsenejších
riešitelov - vychováva každý rok vysokou náročnostou úloh študentov,
ktorí dosahujú na medzinárodných sútažiach špickové výsledky.
Rovnako tak sa možno domnievat, že riešenie privelkého množstva rôznych
seminárov môže v dlhodobom horizonte viest k oslabeniu záujmu o matematiku
(napr. o vedeckú prácu, príp. riešenie velmi náročnych úloh). Velkým
pozitívom môže byt aj zvýšenie vnútornej konkurencie v rámci seminára.
Veríme, že ich KMS prinúti k väčšej snahe ako dnes, ked takmer každý,
kto pošle tretiu sériu, ide na sústredenie.
Kategória BETA spoločného seminára KMS bude určená práve stredoškolákom
so serióznym záujmom o matematiku. Svojimi náročnejšími úlohami má šancu
zapojit týchto riešitelov do bádania a objavovania, ktoré im bude neskôr
užitočnejšie ako schopnost riešit množstva jednoduchých, často typizovaných
príkladov. Je možné, že časom sa ako kategória GAMA pripojí aj doterajší
seminár KS SK MO, avšak iba formálne, teda bez sústredení, len ako príprava
na MO.
Priemerní a slabší riešitelia
Výsledkové listiny všetkých troch seminárov jasne hovoria o tom, že
väčšina nových riešitelov rieši iba prvú sériu. Po zistení, že nemájú
nádej dostat sa na sústredenie je ich motivácia zapájat sa do dalších
sérií nízka (až nulová).
Navyše úlohy v seminároch sú miestami naozaj velmi nezaujímavé (napríklad
typu: dokážte, že ak platí a+ b + c = ab + ac - bc , tak potom a
2
+ b
2 - c
2 .....).Teda také, v ktorých výsledok
úlohy nie je nijako špeciálne zaujímavý, a hlavne velmi náročné (príliš
vzdialené od toho, čo sa vyučuje na bežných gymnáziách). Svojou nezaujúmavostou
sa často približujú rutinným školským úloham, avšak s podstatným rozdielom
- postupy a triky potrebné na ich vyriešenie sú školskej matematike
vzdialené. To (a často, žial, jedine to) robí tieto úlohy príliš náročnými
pre začínajúceho riešitela.
V spoločnom seminári pre nich bude nová kategória ALFA (podobne ako
v
KSP (programovanie), či
FKS
(fyzika)) kde budú pre nich primerané úlohy a najmä riešitelia ich kvalít.
Poradia budú regionálne Západ, Stred, Východ, takže motivácia bude naozaj
ovela vyššia. Situáciu by mala výrazne zlepšit kategória ALFA v spoločnom
seminári. Okrem zaradenia úloh primeranej náročnosti pre riešitelov
s podobnými riešitelskými skúsenostami by k zvýšeniu motivácie mali
prispiet aj regionálne poradia (bratislava/zapad/stred/vychod).
Nakolko sústredenia budú organizované samostatne pre obe kategórie -
miesta bude dost pre všetkých: pre špičkových riešitelov (cca. 20-25
ludí), a pre dalších "pokročilých" riešitelov (10-15 ludi) na sústredeniach
BETY, a dalších cca. 36 miest pre riešitelov ALFY na ich samostatných
sústredeniach. (Oboje samozrejme každý semester).
EKONOMICKEJŠÍ SEMINAR
Problémy sučasných seminárov možno zhrnút do dvoch kategórií: peniaze
a ludia. >
Peniaze
Každý si asi uvedomuje že penazí na matematické korešpondáky nie je
nazvyš. Ako možno viete, či neviete, tento rok sa väčšina zahraničných
nadácií stahuje zo Slovenska a posúvajú sa dalej na východ. Rovnako
tak tento rok skončila svoju pôsobnost IUVENTA. Ludia v seminároch sa
snažia získat prostriedky z mnohých iných zdrojov, napriek tomu že to
vyžaduje velké úsilie. Ako vždy pri finančnej tiesni ponúkajú sa nasledujúce
riešenia: získat viac zdrojov, znížit výdavky, alebo zvýšit finančnú
spoluúčast študentov. Semináre zatial nechcú pristúpit k tretej možnosti,
a tak zostávajú len dve.
Práve spojením seminárov sa to dá velmi dobre dosiahnut. Spojenie seminárov
by malo byt zlepšením v oboch z nich.
Spoločné hladanie zdrojov môže priniest zvýšené príjmy, viac ludí bude
môct pripravit viac zaujímavých projektov a žiadat peniaze od viacerých
sponzorov. Sútaž má šanču dostat viac prostriedkov aj priamo od ministerstva
školstva.
Na druhej strane, znížením počtu sústredení (ktoré postihne najmä riešitelov
zvyknutých chodit... na viacero rôznych sústredení) zo 6 na 4 sa ušetrí
množstvo penazí. Výrazne sa znížia aj administratívne náklady na poštovné
a xerox.
Ludia
Jeden z hlavných dôvodov tejto fúzie je nedostatok vhodných vedúcich.
Všetky tri semináre v posledných rokoch pôsobili v Bratislave. Nový
trend však maturantov posiela rovno po skončení strednej školy do Prahy,
alebo ešte vzdialenejšieho zahraničia. Podobne je to so skončenými vysokoškolákmi.
Po skončení školy okamžite odchádzajú bud do komerčnej sféry, alebo
študovat do zahraničia. Preto semináre momentálne produkujú najmä uspešných
slovenských študentov v zahraničí. To nemusú byt z dlhodobého hladiska
negatívne, v každom prípade však vzniká nedostatok ludí na ich organizovanie.
Navyše - s novou dobou majú ludia menej času, a tak sa stáva dobrovolné
organizovanie seminára zadarmo velmi náročným koníčkom pre čoraz menej
ludí. Spojením seminárov je možné predíst problémom, ktoré by inak mohli
velmi lahko vzniknút (niektoré semináre majú nedostatok vedúcich už
dnes). V súčasnosti viacero vedúcich pôsobí v dvoch, či dokonca v troch
seminároch.
Rovnako treba spomenút problémy, súvisiace s nedostatočným pedagogickým
povedomím vedúcich. V tomto ohlade nastal v poslednom období, najmä
zásluhou vzniku nadácie
INGENIUM,
pokrok. Ukazuje sa však, že... stále nie je dostatok ludí na tvorbu
troch rozných sérií príkladov, a na organizovanie troch, aj po matematickej
stránke, kvalitných sústredení každý semester. Spojením sa znovu situácia
zlepší.
ZHRNUTIE
Spojením seminárov máme šancu vytvorit niečo lepšie ako to, čo v súčasnosti
existuje. Nikomu nejde o to, aby doterajšie semináre zanikli. Ide o
spojenie síl za účelom dosiahnutia dôležitých cielov, takými sú skvalitnenie
seminára aj zvýšenie počtu riešitelov. Okrem iného veríme, že sa nám
podarí vytvorií sútaž, ktorá dokáže pritiahnut riešitelov na miesta
vedúcich, teda dokáže oddialit ich odchod do zahranicia. Silnou a súdržnou
skupinou vedúcich, ktorých spája tá istá idea, sa podarí lepšie vplývat
na budúcnost (či už Slovenska ako celku, slovenskej matematiky, alebo
čo i len FMFI UK, či ostatných slovenských univerzít).
STROM
Na záver treba spomenút, že seminár
STROM
bude napriek všetkému tu uvedenému pokračovat vo svojej existencii.
Jeho bratislavskí organizátori sa pripájajú k organizácii spoločného
seminára KMS a tak sa STROM po pár rokoch znovu vracia z Bratislavy
do Košíc. Seminár STROM si v nasledujúcom školskom roku pravdepodobne
zachová doterajšiu formu, aj ked isté zmeny zatial nie sú vylúčené.
Jeho organizátori veria, že v budúcnosti sa v radoch jeho vedúcich objaví
viacero študentov pedagogického smeru (pravdepodobne z
PF
UPJŠ) a zároven dúfajú, že sa tak posilní najmä didaktika matematiky
a experimentovanie v oblasti výucby matematiky a rozvoja logického myslenia.
Zároven je možné, ze sa STROM bude snažit posilnit svoju pozíciu najmä
v rámci východoslovenského regiónu (ci už formou pozývania úspešných
riešitelov MO z regiónu na sústredenia, alebo budovaním silnejšej základne
v regióne). Bližšie informácie vám môžu poskytnút
Peter
Jacko, alebo
Brano Jendrol
(adresy ostatných vedúcich STROMu môžete nájst na stránke
www.strom.sk).